Draxler: Treba predstavovať inovatívnych riaditeľov a školy

Otázka: Pán exminister, slovenskému školstvu sa často vyčíta, že je skostnatelé. Máme na Slovensku inovatívne školy?

J. Draxler: Ale iste. Školstvo síce potrebuje koncentrované zmeny, riadené centrálne, ale nájde sa veľa príkladov, kde šikovní učitelia či riaditelia zavádzajú celkom prirodzene rôzne zlepšenia. Pritom vôbec neplatí, že sú to len tie súkromné, ktoré sa veľmi hlasno propagujú ako „iné“.

Otázka: Čo napríklad?

J. Draxler: Niekedy to môže byť zdanlivo úplná drobnosť. V jednej bratislavskej škole mi riaditeľka hovorila, že majú s pedagógmi každý týždeň niečo ako anglický „čaj o piatej“. Možno to neznie revolučne, ale už len to, že máte možnosť sa v oddýchnutej atmosfére porozprávať s kolegami vie pre kolektív urobiť veľa.

Otázka: Ak by ste mali vymenovať príklady škôl, kde robia niečo veľmi zaujímavé, ktoré by to boli?

J. Draxler: Upozorňujem, že som síce prešiel niekoľko desiatok škôl po celom Slovensku, niektoré opakovane, ale príkladov je určite viac, ako len tie, na ktoré si viem spomenúť ja. Ak teda ale mám predstaviť svoj osobný výber, mám hneď niekoľko obľúbených škôl v Banskej Štiavnici. Na SPŠ Samuela Mikovíniho sa študenti učia veľmi praktické veci a často úplne nenútenou formou. Spomeniem napríklad papier, ktorý tu vyrábajú. Veľmi špeciálnu atmosféru má aj susedná SOŠ lesnícka.

Otázka: Obe sú v peknom areáli bývalej Banskej akadémie, čo školám tiež dodáva svoje čaro.

J. Draxler: Presne tak. No a dosť známa je základná škola v neďalekých Štiavnickych Baniach, kde učia sokoliarstvo. Je to aj vec, ktorá školu proste propaguje, ale nie je to samoúčelné. Deti sa učia tímovej práci, zodpovednosti za iné tvory i za druhých, pretože staršie deti majú v práci na dvore na starosti mladšie. A do toho celkom prirodzene, samozrejme, nasávajú vedomosti z biológie, ekológie, ale čiastočne napríklad aj geografie. Prakticky všetky školy v Štiavnici a najbližšom okolí sú inak niečím výnimočné. Mohol by som ešte spomenúť miestnu katolícku školu, hotelovú akadémiu, SOŠ služieb a lesníctva...  

Otázka: Možno je to aj tým inšpiratívnym prostredím.

J. Draxler: To máte určite pravdu, na druhej strane neplatí, že len v takýchto výnimočných prostrediach nájdeme kreatívne školy. Jedna z mojich najobľúbenejších škôl je v Palíne. To je taká, ak sa nenahnevajú, vcelku obyčajná obec uprostred polí na východnom Slovensku. Veľa detí je zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ale fantastická riaditeľka to tam naozaj vypiplala excelentne. S dôrazom napríklad na to, aby mali veľmi dobre zvládnuté pracovné vyučovanie. Robia to naozaj prakticky: varenie, šitie, a podobne. Deti to naozaj baví, rozvíjajú zručnosti a často aj umelecké cítenia, tým, ako vytvárajú ornamenty, ozdoby. Škola je veľmi dobre udržiavaná, a pôsobí naozaj príjemne.

Otázka: Na opačnom konci sú školy so zahraničným kurikulom. Ale aj vysokým školným.

J. Draxler: Áno. Máme niekoľko škôl, ktoré idú podľa nejakého zahraničného systému. Tie dosť dbajú na kvalitu, často si to môžu dovoliť proste tým, že sú pomerne drahé a majú teda prostriedky.  Mne osobne sa veľmi páčilo vo Francúzskej škole, ktorá je umiestnená v bratislavskej Petržalke. Veľmi ľudské prostredie, deti aj zjavne dobre vychované, aj príjemne živé. Mimochodom, táto škola dokonca ani nie je veľmi drahá. Z ďalších by som vyzdvihol Leaf Academy. To je nová škola, povoľoval som ju ešte ako minister. Základom je americké kurikulum, ale prispôsobili si ho na kontext strednej Európy. Nedávno som školu navštívil, mali sme aj dlhú diskusiu so študentmi. Hneď vidíte, že sú vedení k samostatnosti, premýšľaniu. Ale, samozrejme, v takomto krátkom rozhovore je človek prirodzene nespravodlivý, lebo by sa dalo vymenovať ešte oveľa viac inšpiratívnych príkladov.

Otázka: Na našich školách sa teda nájde dosť toho, čím sa môžu vzájomne inšpirovať.

J. Draxler: A malo by to byť nenútene, hravo a čo najviac motivujúco. Ak sa rozprávate s našimi pedagógmi, zistíte, ako veľmi málo sa stretávajú s učiteľmi z iných škôl. Nie je na to širší systém, programy. Je to škoda. A podobne, ako sme tento portál zriadili za účelom približovať našej školskej verejnosti, čo sa deje na školách a v školských systémoch inde na svete, budeme radi, ak pomôžeme aj predstavovaním zaujímavých nápadov či celých škôl zo Slovenska. Kvôli inšpirácii a aj preto, aby boli tie školy, kde veci robia dobre, odmenené aj zaslúženou spoločenskou pozornosťou.